Friday, March 19, 2010

Språkørerøre...- Kommer du? Jentungen sier verken ja, ha eller yes lenger, men: - Sure! Mens vi voksne diskuterer integrering til håret blir grått, glir ungene inn over natta. Det er et lite eventyr å se ut på lekeplassen, der store og små unger fra Korea, Norge, USA, Hawaii, Kina.....leker og slåss smidig og nesten smertefritt.

Men kvasinynorsken fra de indre bygder har blitt rundjult av amerikansk slang i tre måneder. Jeg tok meg en snartur innom Språkrådet for å sjekke hvordan stoda er i forhold til fasiten. After all, jeg har lovet to skuleleiare å holde ungene på den smale nisjenorske sti.

Jeg tror vi sliter! Fjortisen snakker norsk fremdeles, men ordene kommer ut i en mistenkelig unorsk rekkefølge. - Eg trenge deg te å gjørr nåke for meg! Jentungen kan kanskje hjelpe? - Eg ska correcta det, sier hun. Men hun har dårlig tid: - Eg ska skrive om kossen me ska protecta naturen, og eg må illustreita det òg!

Neste norsktime under palmene skal handle om avløserord fra Språkrådet. Hvordan luke ut import som action, audition og blog? Her er nokre døme direkteimportert fra sprakrad.no. Jeg blir direkteimponert!
Body = trusebluse
Eyeliner = augeblyant
Halloween = graskarkveld
Layout = bladbunad
Peptalk = kveikpreik, peppreik
Sit-up = bukbøy

PS Guttene har nok en gang raidet gratistbutikken på hjørnet. Reaksjonene lot ikke vente på seg. Oh, my gosh! Oh, my goodness! Årsak, gusj og godleik!

No comments:

Post a Comment