Monday, March 1, 2010

Malama i ka pono `e!
Imua a ka ua... Do your best, accentuate the positive! And forward through the rain!
- Ancient Hawaiian navigator`s chant
Jeg har gått i skole hos Renn, en "haugesundshawaiianer." Han sier: -If you love Hawaii, Hawaii will find a way to love you back. Og at for en true Hawaiian, så er ikke penger det viktige i livet. Kjærlighet, styrke, mot, lojalitet, respekt og kjærlighet til landet og havet er de viktigste verdiene.

Søndag morgen møte jeg Teviko nede langs promenaden. Han satt og flettet bokmerker og armbånd av palmeblader, som han skulle selge til de amerikanske turistene. Da jeg sa god morgen og lurte på hva han laget så tidlig på morgenen, smilte han og gav meg den ene av to forseggjorte roser han hadde laget. Det burde han jo ikke ha gjort etter, han trenger sårt pengene, og jeg hadde ikke penger med en gang. Etter litt: - Å nei, det er da ikke nødvendig, tok jeg til vett og tok i mot, smilte og og lot han smile forsiktig til dere... Han ble en uventet
glede! Ingen blir fattig av å gi, livet gir oss på en eller annen måte tilbake det vi gir andre.

Vel, forresten, nå kom jeg plutselig på Celina Middelfart, under tv-aksjonen for noen år siden.
- Jeg har gitt 100.000 og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme! Men så har hun sikkert fått hundretusen treff på Google for gullkornet sitt da...

Hvis du jobber i helsevesenet, ikke smil anstrengt og si høflig nei takk neste gang en pasient tilbyr deg en konfektbit eller hele eska. Hygiene? Kast den når du er kommet på vaktrommet! Korrupsjon? Særlig! Forskrift nummer 941 rammer ikke Kong Haakon. Er vi i ferd med å bli en nasjon av mottagere? Alle trenger å gi, og når vi har lite, er sjuke eller føler oss litt på siden, er det ekstra viktig. Det jevner ut maktbalansen på en måte....

PS i morgen skal jeg gi deg nok en mann, en kalenderkis , et syn for gamle guder...

No comments:

Post a Comment