Thursday, January 28, 2010

            KJÆRLIGHETEN HAR ARMER OG BEIN

En ettermiddag i uka står det omsorg og vennskap på timeplanen til skoleungene her. Tenåringene drar til en skole for handikappede, mens de minste skal på sykehjemmet. Marie på ni har et lønnlig håp om at hun skal treffe en sjømannsenke med tysværdialekt der.... , men jeg trøster henne med at hun kan smile på begge målføre.....

Da nyhetene om Haiti kom, ble det samlet inn penger her som hjemme. Men en del heiv seg rundt og reiste over for å dele ut mat, vann og grave med bare hendene. Og denne uka kom de tilbake med historier om liv i ruinene. Den sjuende dagen fant de en fire måneder gammel baby, dehydrert og svak, men med pust og puls nok til å gi et lite streif av håp til en hel nasjon. En stund senere fant de moren, som hadde klamret seg til livet like ved. 

Og som jeg har lest meg nedover i den lille hyllemeteren på nattbordet, kom jeg over en variant av regla vi er tilnærmet impregnert mot i originalversjonen. Den største gleda du kan... du kjenner du det du også, gjør du ikke? Vann på gåsehudfølelsen? Den høres rett og slett rosemalt ut og kan siteres ikke i dårlige konfirmasjonstaler en gang. Men lett omskrevet og ført i pennen av en psykolog, hørtes det direkte sant ut. - Hver gang jeg sliter, finner jeg noen jeg kan hjelpe.... det gir perspektiv. 

Ikke nødvendigvis dyktig da, men god... ikke best i, men best for.... Logger av og sjekker timeplanen min!

2 comments:

  1. He he tror den mauren har gjort skikkelig inntog over skjermen din. Litt ugreie i teksten noen steder men bare sjarmerende det da. Katastrofen i Haiti har gjort sterkt inntrykk over alt, utrolige bilder som kommer inn i stuene til oss. Rørende historier, og historier som er så sterke at vi ikke klarer å ta de inn en gang. Verden er grusom for noen, og rart hvordan vi tar det. Tårene renner når inntrykkene blir for sterke, men så etter en stund så går vi liksom i hvilemodus og venter på neste katastrofe, for de har det vært mange av de siste årene. Vi får bli flinkere til å sette pris på hverdagen og nyte livet så godt vi kan. Prekast i neste blogg, Karen... Klem

    ReplyDelete
  2. Get Catholic confirmation speeches (Konfirmasjonstaler) at Festtaler at a moderate value degree. The extent of discourses accessible with us are considered as a real part of the top and best addresses.

    ReplyDelete