Friday, January 29, 2010




Fryktløs fjortis.....

Mellomsten ble som alle barn født uten bruksanvisning. Til gjengjeld ble han, i likhet med naboens katt, levert med en liten merkelapp i nakken, hvor det står Ni Liv. Og under, med liten skrift,... by courtesy of God, the Almighty. Og klart, det er jo en trøst, at Gud setter alle de englene han kan avse på den 14 år gamle saken.  

Men etter et kort krisemøte med pappen i går, med risikoanalyser og kalkyler, ble det klart at antall liv nå er nede i tre. Gjør vi alt rett nå, skal de to ekstra holde til han er 22. Da har han kjørt i filler mopeden han kanskje kjøper til konfen og har overlevd sin første Ford. Og så er han i rute som alle oss andre dødelige. 

To ganger de siste ukene har det vært close... Makai, som de kaller havet på Hawaii, kan være farlig. Sterk strøm, plutselige bølger store som hus, klipper og noen steder tonnevis av sand i bølgene som gjør at ryggen brekker før du får siste(?) sukk for deg. 
Første gangen ble det baywatch light, life-guarden kastet seg i vannet og svømte ut til den fryktløse... Andre gangen kom han seg opp på en klippe...  - Eg daua nesten, sa den fryktløse etterpå. - Hadde du bare hatt ni liv, hadde du vært død for lenge siden, kommenterte den mer nøkterne lillesøsteren. - Eg har så månge liv eg vil, presisere fjortisen. Et eller annet har visst kortsluttet i søndagsskolekretsen i venstre hjernehalvdel....evig liv skal vel tolkes på en annen måte?

 Godt ikke alle er like da........ at noen heller surfer på IPod touch og spiser seigemenn med sand på. Og godt at 9-6 ikke er hele regnestykket. Mamma er jo + 40 på begge øyne og ser som en hauk på laaang avstand. Så nå skal jeg ikke sole meg på ryggen, satser på å komme hjem som en nordsjøfisk, med farge bare på den ene siden...helt hvit på undersiden... hmmm, eller blir det motsatt, vet ikke helt opp-ned på meg selv i varmen. Det er snart + 40 her inne......

No comments:

Post a Comment