Thursday, July 29, 2010

Prikkfri og pengelens
Smått om zen....

Foran i kampen om ledertrøya

Jeg hadde nesten glemt hvor kjedelig det er å kjøre E 6 nordover. Det hjelper verken med Gaus, Roms eller Brumund, å kjøre på samlebånd gjennom dalene fra Sinsenkrysset til Dombås er søvndyssende, mer natta enn nitti. Det må ha vært i sin tid som samferdselsminister Liv Signe fikk sansen for østliginspirert coaching, for her er det jammen smått om zen!

Er du riktig uheldig, havner du ti mil bak en ungkar fra Otta med rusk i forgasseren og en lang, lang hale. Motgående stim umuliggjør fildeling, det blir stort sett ti under og ingen ved siden. Men etter at vi holdt til venstre i rundkjøringen ved Dombås, ble det bot og bedring.

Farten ble fort trivelig! Vi nøyt godt av oppdriften, siden vi hadde satt campingvogna fra oss på østlandet. I stedet hadde vi nærmest tapetsert bilen med sykler. UP ble kanskje blendet av håndverket, tre tohjulinger festet med kvinneknop og knep. - Eg står her med dama i den grønne med syklane, sa sunnmørssnuten over radioen. Heldigvis stod han foran, der skiltet ennå var synlig, såpass at han fikk registrert og taksert synden. Han prakket ikke på meg en eneste prikk, men powershoppingen fikk en bråstopp grunnet budsjettsprekk.

Men pytt, det er min første fartsbot. Riktignok har jeg blitt stoppet av UP en gang før, men det ble en billig affære. Dengang led jeg av den lite heldige holdningen, fersk, men freidig....., så da jeg så blålysene som kom bak meg i lav høyde i Karmsundsgata, trodde jeg det var en cowboy fra Karmøy med postordrelys i grillen. Jeg stoppet ikke før den sivile politibilen vrengte inn foran meg og bråstoppet. - Kem tror du at du e, spurte gudsordet. Kostet meg ikke ei krone...

No comments:

Post a Comment