Tuesday, March 6, 2012

Kvinner som kan....
... og menn som må


Hurra for den bittelille forskjellen :))

Jeg kan! Jeg kan tjene penger selv, og bare det i seg selv kvalifiserer til ei helside i Karmsund.

Jeg kan mer. Jeg kan bruke pengene helt alene også, og det kunne i og for seg være mer leseverdig, tross alt er det jo utgiftene og ikke inntektene det kan følge mye moro med.

Jeg kan enda mer! Jeg kan rygge med henger. Og her tråkker jeg midt oppi salaten på spinnesiden. For de fleste kvinner jeg kjenner tåler så inderlig vel den rygging som ikke rammer dem selv. Klart vi kan, men akkurat det har vi ikke lyst til å kunne. Dermed blir kunsten overlatt til de få som må. Og inne på ryggereviret til mennene blir vi mottatt med skjulte flir, når vi må ta det i en tigang eller oppmuntrende tilrop á la: flink jente! fra den mannlige campingplassmafiaen, som jobber lange skift for å betjene både grillene og gloingen.

I helga var jeg på Årabrot. Jeg elsker Årabrot og alle mennene som finner ut at de skal på søpla samtidig som alle andre. Tjomslig gubbe i luka, som ikke setter mer pris på søpla mi enn han strengt tatt må. Så skal billigbosset sorteres. Det er da menn er menn, og ryggende kvinner er ryggende kvinner og ikke så mye mer enn det. Jeg får jo ikke sofakadaveret, som på overnaturlig vis kom seg opp på hengeren, av igjen. Ett hjelpeløst blikk og to sekunder senere er en av ridderne i køen foran eller bak på pletten.

Men ellers,- uansett hva kvinner foretar seg, så må de gjøre det dobbelt så bra som menn for å bli ansett som halvparten så dyktige. Heldigvis er ikke det særlig vanskelig. Og heldigvis er det ikke sant.

Det er klart, ennå har mennene tallene på sin side. De har flest styreverv, flest lederjobber og mest penger. Men skal vi først tenke tall, må vi vel ta med de med motsatt fortegn. Ta et fengsel for eksempel. I 2009 var 92,3 % av alle fanger i amerikanske fengsel menn.

- Tenk deg en verden uten menn, kan festlige feminister finne på å si. – Ingen forbrytelser, bare masse lykkelige, overvektige kvinner. Vel, jeg kjøper ikke den, selv om mytene sier at kvinner både shopper og spiser mer når de er frustrerte, mens menn erobrer nabolandet. Fri og bevare meg fra en verden uten menn. Kan vi ikke bare slutte å lage et nummer ut av de velsignede ulikhetene våre? Og blir vi misforstått, hold på verdigheten. Det er bare løver som liker martyrer.

I have a dream, that one day… så blir vi ikke vurdert verken etter kjønn eller hudfarge, men etter karakter og personlighet, etter innsats og integritet. Millioner av kvinner er fremdeles kneblet av kultur og religion. Holdt nede av argumenter like overbevisende som: en milliard fluer kan ikke ta feil, hestemøkk er godt! Og det er her jeg burde sitere Øverland.


No comments:

Post a Comment