Saturday, February 18, 2012

Store hoder og doble haker...

Femtiåringenes trøstemantra: alder er bare et tall, har en motvekt, bokstavelig talt. Vekt er også bare et tall. I alle fall på tv.

Her i redaksjonen har vi tre tall vi forholder oss til; 16:9, 4:3 og 117. De to første går på fotoformat, det siste er formatet på fotografen. I motsetning til fotofettet i ruta, er dette den nakne sannhet. Og nei, jeg har ikke bestukket kona for å få tilgang til badevekta. JV holder oss løpende orientert om hvor mange kilo han til enhver tid er i besittelse av. – Ja, ja folkens, eg e` jo 0,1 tonn, gliser han, når det er strategisk nødvendig å minne oss på proporsjonene. Nå er han riktignok begynt med knekkebrød og knebøy, men det tidels tonnet ser ut til å ha kommet for å bli, i alle fall verbalt.

Vi foran skjermen foretrekker å formatere fettet. Forskjellen mellom 16:9 og 4:3 er nemlig omvendt proporsjonal med et Grete Roede kurs. 4:3 format dratt ut på en 16:9 skjerm øker mistrivselsvekta med flere kilo. Lubben og laber? Skift skjerm! Hjelper ikke det, kan man alltids begynne å trene. Og da begynner vi med haka....

- Før i tiå trente di dobbelthakene med å si l, llllleenge... Vises her med tilløp

Du vet, noen ganger er det jo over snippen den største treningseffekten kommer. Som da jeg skulle prøve zumba. Jeg gjorde akkurat det samme som den smekre instruktøren, bare uten å svette så mye som en dråpe. Det var først da jeg kastet et blikk i speilet jeg skjønte hvorfor. De eksotiske heftige hofterytmene fantes bare inne hodet. På mystisk vis stoppet signalene opp et sted i øvre del av ryggraden. Resten av kroppen så ut som den var skåret ut i ett stykke.

Apropos hodet, komikompisene til Atle Antonsen hevder for øvrig han er Norges tynneste tjukkas, basert på utsagnet: - Jeg har bare et veldig stort hode. Jeg bare virker tykkere på tv. Så da vet dere det. Strandkroppene våre ser større ut på tv.Vinni stakkars, ser ikke annet enn sin polstrede rapperkropp når han ser på ”Hver gang vi møtes”. Men det er gammelt nytt i dag, hele 9 kilo siden.

Jeg trøster meg med at jeg er som skapt for tv, bygd som en gammel bil. All tyngden er plassert bak....:))

PS Hege, som leser korrektur i dag, ber meg tilføye at hun har tatt av 13 kilo siden i fjor. Tre av dem i Photoshop.



No comments:

Post a Comment