Friday, February 24, 2012

Du skal ikke bedrive ord

En mann for sine ord

Når sant skal sies syndes det jevnlig i TV H-redaksjonen. Ikke mot det sjette bud, men det kan fort krølle seg i tittellinja når det er to minutter igjen til sending og mannen i studio jobber som assisterende leder av fylkesvegtrafikksikkerhetsutvalget.

Men den største utfordringen er ikke skrivefeilene. Det er mengden. Det finnes østers som er mer snakkesalige enn noen intervjuobjekter, og de er generelt mer krevende enn myntautomatene fra de lokale kommunestyrene. Jeg mener, det er jo kjipt når du ikke finner annet enn skjegg i postkassen. Ikke ett eneste ord…..

Men på hjemmebane bedriver vi vel ord alle som en. For menn og kvinner snakker jo ikke samme språk, og det blir det i alle fall krøll av. Og hvem av dem som er det motsatte kjønn kan en jo lure på. Jeg holder en knapp på damene. Nå har riktig nok amerikanske forskere avlivet myten om at vi prater mer, vi bruker alle rundt 16 000 ord per dag. Men de har vel ikke klart å tallfeste alt vi kvinner sier mellom linjene.... Eller at vi mener ja, når vi sier nei. Dermed kan vel ordbøker à la Tysværselskap fort bli en attraktiv nisjenæring.

Fra kvinneordboken:

Ja = Nei

Nei = Ja

Kanskje = Nei

Vi trenger = Jeg ønsker meg

Vi må ta en prat = Du er i trøbbel

Gjør hva du vil = Du skal få angre senere

Jeg er ikke sur = Selvfølgelig er jeg sur!

Fra manneordboken:

Ja = Ja

Nei = Nei

Det er sport på tv = Jeg vil se sport på tv

Fin kjole = Fin utringing

Og når vi først er i gang, hva med å komplementere med en egen kontaktannonseordbok. Her er det aboslutt avgjørende å forstå den underliggende betydningen.

Normalt utseende = Lite pen

Emosjonelt trygg = Medisinert

Åpent sinn = Desperat

Utadvendt = Høylytt

Selv uten ordbok gjelder det å velge sine ord med omhu. Og hvis du ikke har noe pent å si, søk journalisthøgskolen........... :))

No comments:

Post a Comment