Monday, November 11, 2013

Sultanens soverom


Damelykke: Tre små sjokolader på senga hver morgen


- Can I bring you an apple Mrs. Hesseberg? And water and a towel? Jeg er i treningsrommet på Ciragan Palace, der jeg ikke trenger å gjøre noe selv, knapt nok å trene. På Tyrkias beste hotell står de på hodet for å bære oss på hendene. 

Jeg svømmer rundt i luksusen som en bardehval med munnen full av frynsegoder. JV og jeg har fått et pressestipend av Norges Sjømatråd og lager reportasjer om norsk fisk og fe i Tyrkia. Med jobben følger tre netter på palasset på Innovasjon Norges regning. Nå har de riktig nok fått grupperabatt, men vi nyter tanken på hva rommene våre egentlig koster. - 5524 kroner nottå inklusive tri daglige sjokoladar på søllfat, gliser jobbmaen, som allerede har bestemt seg. - Eg ska ta kånå med ner her ei natt!

En rask sjekk på nettet viser at hvis han vil oppgradere til Pasha suiten, kan han bare selge bilen og mopeden og nyte en natts luksus med utsikt over Bosporosstredet til den nette sum av 92 000,- per natt. Og da får de attpåtil frokost.

I mellomtiden morer vi oss med å betrakte de som ikke trenger å selge bil og bensin for en hotellweekend. Nyrike russere med babymyke hender som aldri har tatt i verken hammer eller sigd, kostbare dobbelthaker og kjøpeblonde koner. Formuende fruer og aldrende arabere. Og vi nyter ti rene håndklær daglig, marmorbadekar, avis på døra og tøfler ved senga.

Jeg har regnet ut at ei uke i Pasha suiten vil koste meg 644 000,-. Andre kloke hoder har regnet ut at gjennomsnittsmennesker spiser for 640 000,- i løpet av livet. Med andre ord, jeg kommer til å måtte leve et suiteløst liv. - Rører du maten min, er du død, sier Pusur. Jeg er tilbøyelig til å gi den selvgode katta rett.





Søren og, det er gått ei pære ... 


                                                                                  




Yrke: skopusser








Honning rett frakuben


Badekar med gardiner 



No comments:

Post a Comment