Tuesday, May 18, 2010

Trassige Tordis
Et lite stykke Norge

Lørdag kveld møtte jeg drøye halvannen meter stålvilje med støvler på! Et sted i Tysvær bor denne dama, på en liten forblåst og ensom gård. Sytti somre har hun sendt sauene på beite, melket kyr, hesjet og høyet. Mannen er nærmest blind og kommer seg ikke ut i fjosen, men Tordis krummer ryggen enda et hakk og går på viljen.

Selv om Tordis ikke kommer seg langt hjemmefra, er ansiktet som et verdenskart av opplevelser. Her kan du se nattevåket fra sist lamming, men også gleden over nytt liv. - Skal du ikke ta kvelden, spør den mer urbane tysværbuen. - Eg har fått ein kalv i dag og har streva på siden måråns, men nå må eg malka. Sjå innom på tebakevegen vil du, i tilfelle hu har spent meg onna nabokvigå. Sier trivelige trassige Tordis, og snakker om badnabodn og oldebodn, sauer og nattefrost.

Tordis og Trofast kunne likså godt bodd på Pluto, bondekona og border collien lever i en helt annen virkelighet. Traurig? - Nei, så lenge eg har helså hålle eg på, smile Tordis, som måtte ut igjen sent på lørdagskvelden. - Stakkars sauene, kan`kje såva ute vett du. - Nei, kan veta det, sier den urbane og setter kursen mot sentrale strøk.

Tenk på Tordis neste gang du drikker melk eller spiser fårikål. Hun er en av dem som gjør det mulig....

No comments:

Post a Comment